czwartek, 9 czerwca 2022

TATUSIU, CZY DZIESIĘĆ TO DUŻO? - SABINE BOHLMANN | EMILIA DZIUBAK


W dziecięcym wyścigu o bycie "wystarczającym" to rodzic musi być głosem rozsądku i najbardziej sprawiedliwym sędzią. Pytania powstałe z połączenia ciekawości, ambicji i nieugruntowanego poczucia własnej wartości mnożą się w umyśle malucha. Jedynie mądre odpowiedzi zaowocują pewnością siebie i świadomością, że nie zawsze, nie we wszystkim możemy być najlepsi. Ta książka to piękna lekcja życia i opowieść o magicznej relacji dziecka z ojcem. 

Czy jestem sprytny? 
Czy jestem zabawny? 
Czy jestem silny?
Czy jestem dziki?
Czy jestem szybki?
Czy jestem gruby?
Czy jestem... 


Niepewność wpisana jest w dorastanie. Młody wilczek doskonale zna to uczucie i właśnie dlatego każdego dnia zasypuje swego ojca pytaniami "o siebie". Teoretycznie porównywanie dziecka z innymi może jedynie powiększyć uczucie zagubienia. Ojciec jednak właśnie w ten sposób stara się wytłumaczyć synowi jak skonstruowany jest świat. Odnajduje inne zwierzęta, które wygrywają i przegrywają w danej kategorii, ale udowadnia, że wszystko zależy od tego, z kim staniemy w szranki. 
"Gdy porównasz się z żyrafą, to jesteś mały, wręcz tyciuteńki. Ale jeżeli na twej drodze stanie żabka, to będziesz duży." 
Nie ma to nic wspólnego z oceną, która ma ośmieszyć dziecko, lub kogokolwiek innego. Z prostych słów płynie lekcja pokory i dumy, ale przede wszystkim klarowna informacja, że w życiu nic nie jest czarne i białe. Różnorodność jest ogromna, a w każdej "kategorii życia" nasza pozycja jest zupełnie inna. 


Najpiękniejsza jednak jest puenta dotycząca niczym nieuwarunkowanej miłości. 
"Bardzo cię kocham. To nie zależy od niczego. Nie ważne jak duży, mały, chudy (...) jesteś. Ja zawsze cię kocham".

Mądry tekst Sabine Bohlmann został przepięknie zilustrowany przez Emilię Dziubak, której kreska wpisze się najpewniej w dzieciństwo większości obecnie małych ludzi. Jestem ogromną fanką jej obrazków, z których biją emocje, a szczegóły łapią za serce. Nie wyobrażam sobie, by ktokolwiek mógł lepiej oddać ducha tej historii. 

Tatusiu, czy dziesięć to dużo? to książka dla dzieci, która powinna obowiązkowo znaleźć się w każdej biblioteczce. Wzrusza, bawi, uczy i dodaje wiary w siebie. Skłania do myślenia, prowokuje do tego, by przystanąć, rozejrzeć się i zupełnie inaczej pomyśleć o świecie i o sobie. Dodatkowo to fantastyczna opowieść o relacji dziecka z rodzicem. Idealnie sprawdzi się jako książkowy akcent do uczczenia zbliżającego się Dnia Ojca. Ten bestseller zachwyci dużych i małych - bez ograniczeń wiekowych. 
Jestem zauroczona. 

TATUSIU, CZY DZIESIĘĆ TO DUŻO?
TEKST: SABINE BOHLMANN
ILUSTRACJE: EMILIA DZIUBAK
WYDAWNICTWO: NASZA KSIĘGARNIA
ROK: 2022

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz