wtorek, 19 lipca 2022

DLA MNIE - ZACK BUSH & GREGORIO DE LAURETIS


Wyjątkowa, magiczna i wciąż niedoceniana więź ojca z dzieckiem utkana jest że wzruszających momentów, niezwykle silnego uczucia i ogromnych emocji. Męskie spojrzenie na rodzicielstwo i dorastanie (zmienianie się) dziecka może być ujmujące. Dla mnie jest i ta książka przedstawia to idealnie. 

Utarło się, że rola mężczyzny ogranicza się do "pomagania przy dziecku" i nierzadko mówi się, że ojcowie robią to od niechcenia, jak za karę. Tymczasem bycie ojcem obfituje w emocje, poczucie obowiązku i chęć zadbania o małego człowieka. Pojawienie się na świecie dziecka prowadzi mężczyznę w świat zupełnie nieznanych, być może niespodziewanych uczuć. Obserwacja reakcji taty na jego córkę czy syna pozwala dostrzec w mężczyźnie zupełnie inne pokłady czułości, opiekuńczości i miłości. Ta książka ukazuje to w sposób piękny, wzruszający i wywołujący uśmiech. 




Towarzyszymy ojcu w najważniejszej podróży jego życia - od pełnego napięcia oczekiwania "na porodówce", poprzez pierwsze wzięcie maleństwa w ramiona, aż po wspólne zabawy. Stojąc z boku obserwujemy jego zachwyt i wyłapujemy każdy ścisk w sercu. Ta wspólna droga ojca i dziecka jest wyjątkowa. 

Zack Bush stworzył cudowną historię - opisaną w krótkich zdaniach i w prosty sposób zobrazowaną (Gregorio De Lauretis zrobił to mistrzowsko), a jednak ukazującą głębię emocji, które udzielają się czytelnikowi, niezależnie od wieku i płci. Ta opowieść wzrusza zarówno moją dwuletnią Córkę, jak i mnie, i z całą pewnością dla mężczyzn również nie jest obojętna. 




W teorii jest to książka dla dzieci. Wydaje mi się jednak, że to opowieść dla całej rodziny. Obowiązkowa lektura, by uchwycić chwilę, które tak szybko mijają i docenić nie tylko relację ojca z dzieckiem, ale i niezwykle ważną rolę taty w budowaniu świata małego człowieka. Cudowna, wyjątkowa, ciepła historia zamknięta w pięknych słowach i rozczulających ilustracjach. Nowością jest też obraz taty - dużego, brodatego mężczyzny, co niestety jest rzadkością w dziecięcych książkach. Dla mnie, to pozycja idealna. Kwintesencja zdrowego dzieciństwa, rodzicielstwa bliskości i niepodrabialnych uczuć. 



DLA MNIE
ZACK BUSH
GREGORIO DE LAURETIS
WYDAWNICTWO DWUKROPEK
ROK: 2022 
STRON: 32

1 komentarz: