Strony

piątek, 20 września 2019

TA, KTÓRA MUSI UMRZEĆ - MILLENNIUM - David Lagercrantz



Dzieciństwo odciska piętno na dorosłym życiu. Kształtuje ludzi, ich emocje i marzenia. Sieje ziarno miłości i nienawiści. Powinno być wypełnione uczuciem, spokojem i bezpieczeństwem, ale nie zawsze tak wygląda. Co musiało się wydarzyć we wczesnej młodości, by bliźniaczki zaczęły na siebie polować? Do czego mogą być zdolne dorosłe kobiety? Dlaczego jedna musi umrzeć, by druga mogła żyć w spokoju?


Stieg Larsson, autor bestsellerowej trylogii Millennium to postać kultowa, o której słyszał każdy miłośnik literatury. Odchodząc nagle nie doczekał nawet premiery pierwszego tomu - "Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet". Po jego śmierci wydane zostały trzy, z planowanych dziewięciu części cyklu. Ponoć zostawił po sobie także niedokończony zapis kolejnej. Trylogia wystarczyła, by zyskał serca milionów czytelników na całym świecie. Millennium osiągnęło ogromny sukces i za sprawą genialnej, ale urwanej nagle historii pozostawiło po sobie lekki niedosyt. Dziurę, którą postanowiono zapełnić. Poniekąd dokonał tego David Lagercrantz, szwedzki dziennikarz, który do dnia dzisiejszego "dopisał" trzy kolejne części historii mistrza. Te książki są jego własnym wymysłem. Nie łączą w sobie pomysłów i stylu Larssona. I to niestety widać, co wcale nie oznacza, że powieści Davida są złe. 


Ta, która musi umrzeć to w teorii 6 tom Millenium, czyli trzeci spisany ręką Lagercrantza. Historia skomplikowana, wielowątkowa i poruszająca ważne kwestie, ale chyba najbardziej rozmijająca się z tym, do czego zdążył przyzwyczaić nas Larsson. Oczywiście wciąż "żyje" duet Lisbeth Salander & Mikael Blomkvist, stworzony przez mistrza, aczkolwiek wydaje mi się, że jedyne co zostało z pierwowzorów to nazwiska i lekki zarys właściwego charakteru. Patrząc na to, Larsson raczej nie byłby zadowolony.

Powieść ma jednak sporo do zaoferowania, gdy nie spojrzymy na nią jak na kontynuację prawdziwego Millennium. Przede wszystkim imponująca jest zawarta w niej wiedza z zakresu patomorfologii. Poruszane kwestie dotyczące DNA, badań pośmiertnych, wyciągania informacji z zębów czy włosów zmarłego. Interesującym wątkiem jest wpływ dzieciństwa na dorosłość, nie tylko u sióstr, które zaczęły się nienawidzić, z uwagi właśnie na wydarzenia w młodości. David Lagercrantz sprawnie pokazuje smutne i straszne obrazy zapisane w pamięci kilkulatków. Te wspomnienia rzutują na życie dorosłych ludzi. Tworzy to naprawdę wciągającą opowieść. Opowieść, która nie należy już do Larssona i o tym trzeba pamiętać.



Reasumując, trudna, aczkolwiek w gruncie rzeczy ciekawa historia. Książka pięknie wydana, skrzywdzona przydługimi zdaniami i "szóstką" na okładce, gdyż moim zdaniem lepszy odbiór byłby, gdyby Lagercrantz nie próbował kontynuować kultowego i nieswojego dzieła.



CYKL: MILLENNIUM
TOM: 6 (3 AUTORA)
WYDAWNICTWO: CZARNA OWCA

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz